Et skadesplaget Tigers-hold tog lørdag eftermiddag mod AaB 89ers, i en velspillet, men i store træk også spændingsløs kamp, der endte 39-0 til hjemmeholdet. Det eneste spørgsmål der opstod, som mødet skred frem, blev, hvor lang tid det skulle tage Tigers for alvor at komme i gang mod et 89ers-forsvar, der gradvist blev kørt trætte af de mange spil.

Som det efterhånden har været tradition i Tigers’ kampe over sæsonen, skulle særligt deres angreb lige finde håndtaget på kampen og på modstanderen, inden de kom i gang. Efter at have scoret på første drive gik kampen en anelse i stå. 89ers var ude af stand til kontinuerligt at flytte bolden på et Tigers-forsvar, der skabte tre turnovers på dagen i form af sæsonens tre første interceptions, mens ålborgensernes forsvar på flere drives viste tilsvarende godt og fysisk spil. Med skader til både Marco Rysgaard og Sune Johansen var der rigeligt med spilletid til Lasse Lykke, der sluttede med 2 touchdowns, og med tilsvarende mange skader og fravær til Tigers receiverkorps blev det i særdeleshed gennem Jesper Hansen og Frederik Oldenburg at kastene gik. Sidstnævnte føjede yderligere tre touchdowns-catches til de fire, han fører ligaen med.

Et ”2. halvlegs”-hold

”Vi er ret meget et 2. halvlegs hold” måtte Tigers’ head coach Thomas Pedersen endnu en gang konstatere efter hans hold igen viste en vis usikkerhed i 1. halvleg. ”Man skal kende sine forcer, og vores er åbenbart at spille bold i 2. halvleg, men jeg synes at vi gennem hele sæson, skridt for skridt, viser lige mere i 1. halvleg, men vi kommer stærkt ud og så har vi lige et par ’stumbles’ vi skal henover”. Han påpeger dog, at målsætningen om at få point på tavlen hurtigt og få holdet i gang hurtigere på begge sider af bolden i nogen grad lykkedes mod lørdagens modstander. Han virkede også tilfreds med, at holdet, for første gang siden sæsonstart, kommer fra kampen uden nævneværdige skader, men erkender også, at holdet var nødt til at være præventive og lade enkelte spillere sidde ude i løbet af kampen. Med tre uger frem til kampen mod Triangle Razorbacks, der samtidig med denne kamp tog sæsonens største skalp, da de slog Towers, har han og holdet brug for at blive raske, og det peger Pedersen også på som en af de vigtigste faktorer til, at flere spillere lørdag blev sparet.

Vigtig fremgang for 89ers

Til trods for at AaB 89ers fire kamp lange scoringstørke forsatte, og holdet stadig er uden et eneste point i National Ligaen, så var holdets head coach Thomas Thomsen glad for at se holdet kæmpe for hinanden og for at se en fremgang særligt i løbeangrebet og på forsvaret. ”Jeg synes vores running-game, når vi ikke lavede fejl, gik rigtig, rigtig godt, hvor vi i tidligere kampe på et sådan spil kun fik 3 yards, hvor vi i dag når vi havde et godt spil fik 10 eller måske 15 yards” forklarede Thomsen efter kampen om det mest positive, han så. Han peger dog på alt for mange fejl på hans angreb i løbet af kampen som en af hovedårsagerne til, at de ikke fik scoret, og mente også, at det på nuværende tidspunkt var meget op til spillerne, om det skulle ændres i næste kamp mod Amager Demons.

Scoringer

– 1. Quarter –

6 – 0                    Jakob Karkov til Frederik Oldenburg, 18yd catch (PAT blocked)