Horsens Stallions hentede lørdag eftermiddag sæsonens første sejr, da de vandt overbevisende 33-6 på udebane mod Herlev Rebels. Mange havde troet, at det ville blive en tæt affære, men Stallions ville det anderledes.

De to holds første møde i sæsonen blev en spændende kamp, der først blev afgjort til allersidst. Lørdag var det nærmest komplet omvendt. Stallions startede for fuld kraft. På første spil fra scrimmage gav man bolden til holdets store stjerne, Niko Lester, og han tog bolden hele vejen til endzone til et 80 yards touchdown. Stallions sparkede også ekstrapointet ind, og Rebels-spillerne stod måbende tilbage. Head coach Dan Jeppesen havde ellers i løbet af ugen sagt til Nationalligaen.dk, at man ikke skulle forvente at se Lester i runningback-rollen, men at ændre den beslutning var et smart træk af Jeppesen!

Rebels forsøgte at svare hurtigt tilbage, men Stallions’ forsvar var lige så tændt som deres angreb. Det betød, at de igen kunne sende angrebet på banen, og de skulle ikke bruge lang tid, før de havde bragt sig yderligere foran. QB Troels B. Andersen kunne finde tilbagevendte WR Jonas Ravn på et dybt kast, og Ravn bragte Stallions på 14-0.

Rebels begyndte på deres næste angrebsserie at få bedre gang i deres spil, og specielt løbespillet, anført af Tor Strandgaard, havde en smule succes. Desværre førte det ikke til nogen point for Rebels i første halvleg, og med halvandet minut tilbage af første quarter kunne Niko Lester øge føringen, da han løb bolden ind til touchdown, og selvom ekstrapointet blev misset, var der lutter smil på Stallions’ sidelinje, da første quarter sluttede kort efter.

Rebels tvunget til at tage chancer

Rebels havde nu ryggen mod muren, og tog chancen at gå på fjerde down, da de for første gang i kampen befandt sig i Stallions’ ”red zone”. Heller ikke her havde Rebels marginalerne med sig, og senere i andet quarter gentog historien sig om et 4. down-forsøg, der ikke gik godt. Stallions fik bolden efter turnover on downs. Stallions kunne dog ikke sætte flere point på tavlen i første halvleg, men kunne gå til pause med en 20-0-føring.

Rebels-spillerne kom ud til anden halvleg, og gejsten fejlede ikke noget. De virkede klar på at levere et comeback, men evnerne på banen fulgte ikke med gejsten. Først kom Stallions på 23-0, derefter leverede Niko Lester en næsten tro kopi af kampens første spil, og bragte Stallions på 30-0, inden de i slutningen af tredje quarter gjorde det til 33-0.

I starten af fjerde quarter var det tydeligt, at det nu handlede om ære for Rebels. Der SKULLE point på tavlen. Det kom der heldigvis for Rebels også, men Rebels’ uheld fortsatte lidt endnu. QB Thomas Wolff Clausen startede kampen som quarterback, blev skiftet ud med Simon Dellgren undervejs, men blev igen skiftet ind i tredje quarter. Han forsøgte kort efter indskiftningen at gå efter det helt store spil, men symptomatisk for Rebels blev bolden ”battet” af deres receiver, og med en utrolig koncentreret indsats, greb Stallions’ Mark Nielsen bolden på egen 4 yard-linje. Da Rebels igen senere fik bolden, fandt Thomas Wolff Clausen WR Nicklas Rosted Andersen, og med fire minutter tilbage af kampen, gjorde han det til 33-6. Dét blev også kampens resultat, og der må være en del at snakke om for Rebels de næste dage.

Stor skalp for Stallions

Dan Jeppesen var naturligvis en glad mand, da vi fik en kommentar fra ham efter kampen ”Holdet gør det rigtig godt i dag. Niko Lester gør det igen godt, og Jonas Ravn kommer flot tilbage i dag, men det var virkelig en stor holdindsat, der gav os sejren.” Han roser desuden dommerne, som han synes leverer en flot præstation, og formår at tøjle spillerne de få gange, hvor der var optræk til tumult. Til spørgsmålet om, hvorfor forskellen på de to holds første møde i sæsonen og lørdagens kamp svarer Jeppesen: ”Vi er for alvor kommet op i National Liga-tempo, og samtidig har vi i dag marginalerne med os. I dag var det stolpe ind for os.” Afslutningsvis sagde han, at holdet nu ville fejre sejren hele vejen tilbage til Jylland i deres flotte ”Smuk Festival”-bus.

Stemningen var selvfølgelig mere dyster i Rebels-lejren. Head coach Daniel Lassen udtaler: “Vi tabte desværre til et på dagen bedre hold. Vi kom desværre aldrig rigtig i gang med den her kamp, og så vinder man jo sjældent. Måske var vi for mange til kampen, siden folk ikke rigtigt nåede i gang.” Lassen siger videre, at det ikke ændrer meget for sæsonudsigterne, men at der selvfølgelig er nogle problemer, der skal adresseres til træningen på tirsdag.

Der venter begge hold nogle svære kampe. Næste opgave for Rebels er på søndag, når de skal en tur til Søllerød, mens Stallions d. 6. juni igen skal til Sjælland, når Towers venter.

Scoringer

1. quarter: